Pomôžu vám CBD kvapky na spanie? Zistite, či kanabidiol môže poraziť nespavosť

Užívanie CBD kvapiek alebo CBD olejov sa v posledných rokoch stalo trendom. Dôvodov je mnoho - túto látku vyhľadávajú ľudia trpiaci na chronické bolesti, úzkosti či kožné problémy, obľúbili si ju však aj tí, ktorí sa stretávajú so zvýšenou mierou stresu. Čím ďalej väčšia pozornosť sa venuje aj vplyvu CBD na spanie. Štúdie totiž poukazujú na fakt, že kanabinoidy môžu pomôcť so zaspávaním a navodením pokojného spánku. Ponorte sa s nami hlbšie do tejto problematiky a zistite, či vám CBD kvapky na spanie naozaj pomôžu.

Buzení pomocí budíku

https://www.pexels.com/cs-cz/foto/zena-rozostreni-cas-klasika-8346006/

Obsah článku:

Prečo ľudia siahajú po CBD oleji na spanie?

Kvalitný spánok je nevyhnutný nielen pre zdravie, ale aj pre vašu psychickú pohodu. Dochádza pri ňom okrem iného k regenerácii tkanív, k vylučovaniu dôležitých hormónov, k navýšeniu detoxikačnej činnosti organizmu alebo napríklad k navyšovaniu adaptácie na stres. Aby vaše telo všetky tieto procesy bez problémov zvládlo, podľa odborníkov by ste mu mali dopriať približne 7–9 hodín spánku[1]. A práve to je pre mnohých kameňom úrazu.

Až 70 % američanov totiž priznáva, že tento odporúčaný rozsah nedodržiava, a každý tretí spí menej ako 6 hodín. Dáta z aplikácie Sleep Cycle ukazujú, že lepšie na tom nie je ani Japonsko, kde ľudia spia v priemere 5 hodín a 59 minút, alebo Švédsko, kde priemer dosahuje 6 hodín a 10 minút. Nie je teda divu, že mnoho ľudí hľadá cestu, ako si k lepšiemu spánku pomôcť. Jednou z populárnych stratégií je pritom práve použitie CBD oleja na spanie.

Tip: Ďalšie rady, ako si poradiť s nespavosťou, nájdete v našom článku 10 tipov pre lepší spánok.

Čo o využití CBD na spanie hovorí veda?

Existuje mnoho štúdií, ktoré naznačujú, že CBD na spanie môže mať pozitívny vplyv. A nielen to, niektoré zdroje dokonca uvádzajú, že kanabidiol (CBD) pôsobí aj na celý rad ďalších zdravotných problémov, ktoré s nespavosťou súvisia.

Treba však vziať do úvahy, že vedci často pracujú s takým množstvom účinnej látky, ktoré zatiaľ nemožno jednoznačne odporučiť pre bežné použitie. V mnohých štúdiách, ktoré sa zaoberajú vplyvom CBD na spanie, boli dobrovoľníkom podávané dávky v rozmedzí od 25 mg do 1500 mg CBD denne. Niektoré výskumy ukazujú, že 300 mg dávky CBD podávanej perorálne môžu byť bezpečne užívané po dobu 6 mesiacov, iné zase tvrdia, že aj 1500 mg CBD denne bolo účastníkmi štúdie dobre tolerované[2]. V praxi je však dávkovanie CBD kvapiek na spanie veľmi individuálna záležitosť.

Tip: Ak chcete užívať konopné kvapky na spanie, začnite s malými dávkami a postupne ich zvyšujte, kým nenájdete množstvo, ktoré pre vás bude fungovať. Nikdy však neprekračujte odporúčané dávkovanie uvedené výrobcom.

 

Podľa predbežných klinických štúdií môžu mať vysoké dávky CBD (150 – 600 mg/deň) terapeutický účinok na sociálnu úzkostnú poruchu, nespavosť a epilepsiu. Na druhej strane však môžu spôsobiť otupenosť[3]. Pokiaľ ide konkrétne o spánok, vedci v priebehu tejto štúdie zistili, že podanie 160 miligramov CBD môže predĺžiť jeho dĺžku v porovnaní s placebom.

V ďalšej štúdii výskumníci pracovali s menšími dávkami, od 25 do 175 mg, a skúmali 103 účastníkov, ktorí trpeli na úzkosť alebo problémy so spánkom. Prišli na to, že 25 mg účinnej látky bolo ideálne dávkovanie pre dobrovoľníkov s úzkosťou (79,2 % participantov pocítilo úľavu od úzkostných pocitov), ​​na riešenie problémov so spánkom však bolo potrebné vyššie dávky[4].

Vo výskume z roku 2019 kanabidiol zase pomohol zlepšiť kvalitu spánku u 38 % pacientov s posttraumatickou stresovou poruchou a znížil výskyt nočných morí[5].

Podľa vedcov teda CBD môže byť prínosom pre tých, ktorí trpia poruchami súvisiacimi s úzkosťou a zlým spánkom. Jedným dychom však dodávajú, že aj napriek veľmi sľubne vyzerajúce výsledky sú potrebné kontrolované klinické štúdie, ktoré by do celej problematiky vniesli viac svetla.

Spaní vedle mobilního telefonu

https://www.pexels.com/cs-cz/foto/zena-chytry-telefon-postel-loznice-7622523/

Aké sú účinky CBD olejov?

Výskumy naznačujú, že kanabidiol môže mať upokojujúci efekt na nervový systém. Navyše ovplyvňuje aj serotonínergný systém, čím pôsobí na náladu[4]. Konkrétne účinky CBD olejov sa u jednotlivcov môžu odlišovať a veľmi záleží aj na type použitého produktu (CBD olej, kvapky, vape, masť, ...) a dávke. Presný mechanizmus pôsobenia CBD na spánok a zaspávanie je však stále tak trochu záhadou. Ani štúdie, ktoré dospeli k záveru, že kanabidiol môže zlepšiť spánok, nie sú schopné jasne povedať, prečo to tak je.

Niektoré zdroje vidia hlavný benefit CBD predovšetkým v tom, že pôsobia na problémy súvisiace so zlým spánkom. Za nespavosťou totiž často býva napríklad bolesť, ktorá predovšetkým v prípade, že je chronická, môže kvalitnému spánku brániť. Kanabidiol funguje tak, že vďaka aktivácii glycínových receptorov v mieche dokáže obmedziť silu signálov bolesti, ktoré sa dostávajú do mozgu, čím dokáže efektívne uľaviť. Podľa reportu WHO môže CBD dokonca pomôcť zmierniť aj menštruačné bolesti.

Užívatelia si pôsobenie CBD oleja na spánok pochvaľujú

Aj keď teda nevieme, ako presne CBD spánok ovplyvňuje, jedno je jasné – používatelia CBD konopných olejov na spanie si často pochvaľujú, že zaspávajú rýchlejšie, spia dlhšie a ráno sa cítia oveľa viac oddýchnutí. Na druhej strane je nutné vziať do úvahy, že existujú aj jedinci, ktorí sa po CBD cítia skôr stimulovaní. To môže byť dané buď špecifikami produktu, ktorý používajú, alebo nevhodným dávkovaním, môže však ísť aj o individuálnu reakciu organizmu na CBD.

Vedeli ste, že na rozdiel od THC CBD nemá psychoaktívne účinky, ktoré by spôsobovali pocity eufórie a ďalšie podobné stavy, a to ani v prípade užitia vysokých dávok? Niektoré štúdie dokonca poukazujú na to, že kanabidiol dokáže psychoaktívne efekty THC redukovať.

Dávkovanie CBD olejov na spanie býva kameň úrazu

Jeden z dôvodov, prečo kvapky na spanie s CBD zatiaľ nepatria medzi povinnú výbavu každého nočného stolíka, je jednoznačne otázka dávkovania. To sa totiž zatiaľ javí ako veľmi individuálna záležitosť. Zatiaľ čo niekomu bohato stačí 10 mg, iný na zaspanie potrebuje celých 100. CBD oleje navyše najlepšie fungujú, pokiaľ sa jedinci podarí trafiť svoju vlastnú ideálnu dávku, nie je teda dobré užívať ani málo, ani veľa.

Pri určení vhodného množstva preto hrá rolu predovšetkým reakcia užívateľa na CBD, ďalej je vhodné zvážiť aj použitú formu (masť, vaporizácia, kvapky, …), vek, pohlavie a zdravotný stav osoby, ktorá kanabidiol užíva.

Všeobecne sa odporúča začať malou dávkou slabého 5% CBD oleja a postupne množstvo po dobu 2 alebo viac týždňov zvyšovať. Cieľom je nájsť takú dávku, ktorá poskytne úľavu od riešených ťažkostí a zároveň nespôsobí negatívne vedľajšie účinky (napr. sucho v ústach, nechuť do jedla, otupenosť a únava, hnačka). Pokiaľ sa nežiaduce účinky objavia, viete, že ste za hranicou ideálnej dávky, a mali by ste sa vrátiť k takému dávkovaniu, ktoré vám nerobilo žiadne problémy. Vhodné je aj zapisovať si pocity a účinky CBD oleja na váš spánok, pomôže vám to lepšie odhaliť ideálne množstvo.

Žena si čte

https://www.pexels.com/cs-cz/foto/svetly-zena-slunecni-zare-blok-7578224/

 

CBG kvapky na spanie môžu byť lepšou voľbou

Aj keď sú CBD kvapky na spanie u širokej verejnosti veľmi obľúbené, je dobré vedieť, že rastlina konope v sebe skrýva aj ďalšie kanabinoidy, ktorých účinky na spánok sa javia ako veľmi sľubné. Jedným z nich je CBG. Ide o látku, ktorá sa v rastline nachádza v malom množstve, a preto bola dlhú dobu zanedbávaná. Výskumy však naznačujú, že môže byť veľmi užitočná. Rovnako ako CBD nepôsobí psychoaktívne a môže pomáhať proti bolesti, depresii a ďalším ochoreniam. Zároveň bojuje aj proti nespavosti, úzkosti a stresu.

CBG olej má skrátka na telo upokojujúce účinky, pomáha uvoľniť napätie. Po jeho užití ľudia často hlásia kvalitnejší spánok a mnoho z nich reportuje dokonca lepšie výsledky ako s užívaním oleja CBD. Pre niektorých jedincov tak môžu byť CBG kvapky na spanie ešte vhodnejšou voľbou ako bežne používané CBD, vždy však bude záležať aj na individuálnej tolerancii a vonkajších podmienkach jedinca.

Vedeli ste, že CBG a CBD môžete užívať naraz? Využijete tak „sprievodného efektu“ – teda synergie, ktorá vzniká interakciou medzi viacerými zložkami. Kanabinoidy, terpény a fenolové zlúčeniny obsiahnuté v rastlinách totiž navzájom spolupracujú a môžu zvyšovať svoju účinnosť.

Kvapky na spanie s kanabinoidmi – áno alebo nie?

Veľkou výhodou CBD a CBG kvapiek na spanie je, že na rozdiel od liekov proti nespavosti nie sú návykové a nenarušujú architektúru spánku. Môžu sa tak užívať aj dlhodobo, na rozdiel od niektorých medikamentov. Pre hovoria aj výsledky štúdií, a to nielen tie zamerané priamo na spánok ako taký. Výskumy naznačujú, že kanabinoidy môžu pomôcť aj s ťažkosťami, ktoré sú s nespavosťou úzko spojené, či už ide o nervozitu, úzkosť alebo chronickú bolesť. CBD a CBG kvapky na spanie si pochvaľujú aj samotní užívatelia – na internete nájdete množstvo príbehov a recenzií, ktoré popisujú, ako kanabinoidy fungujú v praxi. Na druhej strane, zatiaľ bohužiaľ nie je dostatok vedeckých dôkazov, aby mohli zodpovedné osoby označiť túto prírodnú látku za štandardnú súčasť liečby problémov so spánkom.

Vedeli ste, že podľa niektorých výskumov môže trvať až mesiac, kým si pri užívaní kanabinoidov všimnete väčší rozdiel? Buďte preto trpezliví a majte na pamäti, že výsledky sa nemusia dostaviť hneď po prvej dávke.

 

Zdroje:

[1] Hirshkowitz M, Whiton K, Albert SM, Alessi C, Bruni O, DonCarlos L, Hazen N, Herman J, Katz ES, Kheirandish-Gozal L, Neubauer DN, O'Donnell AE, Ohayon M, Peever J, Rawding R, Sachdeva RC, Setters B, Vitiello MV, Ware JC, Adams Hillard PJ. National Sleep Foundation's sleep time duration recommendations: methodology and results summary. Sleep Health. 2015 Mar;1(1):40-43. doi: 10.1016/j.sleh.2014.12.010. Epub 2015 Jan 8. PMID: 29073412.

[2] Bergamaschi MM, Queiroz RH, Zuardi AW, Crippa JA. Safety and side effects of cannabidiol, a Cannabis sativa constituent. Curr Drug Saf. 2011 Sep 1;6(4):237-49. doi: 10.2174/157488611798280924. PMID: 22129319.

[3] Zhornitsky S, Potvin S. Cannabidiol in humans-the quest for therapeutic targets. Pharmaceuticals (Basel). 2012 May 21;5(5):529-52. doi: 10.3390/ph5050529. PMID: 24281562; PMCID: PMC3763649.

[4] Shannon S, Lewis N, Lee H, Hughes S. Cannabidiol in Anxiety and Sleep: A Large Case Series. Perm J. 2019;23:18-041. doi: 10.7812/TPP/18-041. PMID: 30624194; PMCID: PMC6326553.

[5] Elms L, Shannon S, Hughes S, Lewis N. Cannabidiol in the Treatment of Post-Traumatic Stress Disorder: A Case Series. J Altern Complement Med. 2019;25(4):392-397. doi:10.1089/acm.2018.0437

Všetky informácie uvedené v tomto článku slúžia iba na vzdelávacie účely a nie sú náhradou lekárskej diagnózy. Preto ich nemožno považovať za lekársku radu alebo odporúčanú liečbu.

Prihláste sa prosím znovu

Ospravedlňujeme sa, ale Váš CSRF token pravdepodobne vypršal. Aby sme mohli Vašu bezpečnosť udržať na čo najvyššej úrovni, potrebujeme, aby ste sa znovu prihlásili.

Ďakujeme za pochopenie.

Prihlásenie